"Setiap airmata yang mengalir mampu menghilangkan rasa tertekan"

Niat terbuku dalam hati~

salam semua,

kadangkala aku tertekan dengan kehidupan aku yang begini,
kesempitan wang itu perkara biasa..
namun sampai bila aku hendak macam ini??
itu kehendak Allah S.W.T..
aku hanya mampu berusaha dan berdoa kepada Allah S.W.T
aku ada cita-cita ku sendiri..
apa yang aku usaha kini ada matlamat kusendiri...
namun apa matlamat aku itu biarkan lah ia terbuku dalam hati..

memang betul kata orang,
nak berjaya itu akan bertemu dengan pelbagai-bagai dugaan..
namun siapa tahu disebalik dugaan itu tersimpan 1001 kebahagiaan di dunia dan akhirat?

aku bukan lah siapa-siapa hendak berkata-kata disini,
aku hanyalah pelajar biasa di institusi swasta.
siapa aku untuk berkata-kata?
namun renungkan setiap kata aku ini~

harta bukan segalanya??
siapa kata?
dengan harta kita boleh menegakkan agama..
dengan harta kita boleh membantu umat islam...
dengan harta kafir tidak pandang rendah pada kita..
yang penting apa yang kita lakukan itu halal..

percaya atau tidak jika aku kata bahawa duit segala-galanya sekarang??
jika anda belajar seperti saya di institusi swasta?
1.Makan?
1 hari kompem habis RM10?
30 hari?? 300

2.duit belanja?
1 hari kompem RM10?
30 hari? 300

kenapa aku kata duit belanja?? dengan duit itu lah kita hendak print assignment,
dengan duit itu lah kita hendak menaikkan cgpa kita dalam institusi swasta..

andai katalah aku kene bared dari final..
aku orang berada, dan aku boleh bayar duit saman bar itu Rm250 satu subject.. lepastu aku bayar lagi duit drop subject.. Rm250..
confirm-confirm gpa aku CEMERLANG.

ANDAI KATA PULA..
aku kene bared dari final, aku tak mampu bayar duit saman bar.. sudah pasti final aku absent dan gpa aku teruk, lepas itu confirm-confirm aku tak dapat sambung ptptn..
family orang susah..
apa akhir kita beb?

percaya atau tidak kalau aku cakap duit itu maruah kita??

mestilah, siapa kita kalau kita tiada wang?
cakap sepatah orang kata kau apa tahu???
engkau pun susah??
bodoh, cakap pandai buat tak reti??

Tiada duit, sudah pasti sehingga anak beranak, cucu cicit, turun temurun semua ikut sama.

akhirkata..
Berusahalah selagi anda boleh berusaha..

MUSUH ISLAM ADALAH KEMISKINAN DAN TANPA USAHA KERAS UNTUK BERJAYA..

MAHU KAH ANDA MENJADI MUSUH ISLAM??

CARI LAH PELUANG..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...